Den naturlige skolesekken





Mange eksterne aktører har sine «hjertesaker» og vil gjerne inn i skolen. Skolene på sin side setter pris på samarbeid med fagpersoner med stort engasjement, som kan bidra med variasjon, motivasjon og kunnskap inn i skolehverdagen. Samtidig er det viktig at dette ikke bare blir en enkeltstående hendelse (en happening), men at besøket og samarbeidet integreres i skolens øvrige arbeid.

Den naturlige skolesekken (DNS) har en sentral rolle i den nasjonale satsingen på utdanning for bærekraftig utvikling. På sin hjemmeside skriver de følgende: «Gjennom Den naturlige skolesekken er målet å stimulere skoler til å etablere prosjekter som fremmer undervisning for bærekraftig utvikling. Vi jobber med dette gjennom fire perspektiver; skolene utarbeider utforskende undervisning, som er flerfaglig, tar i bruk andre læringsarenaer og samarbeider med eksterne aktører

I skolenes arbeid med bærekraftig utvikling, fremholdes med andre ord læringsarenaer utenom klasserommet og samarbeid med eksterne aktører som viktige elementer. I dette nettverket ønsker vi å prøve ut prinsipper for samarbeidet mellom eksterne aktører og skoler, og på den måten bidra til å utvikle arbeidet med bærekraftig utvikling.

Interessekonflikter i skog er et eksempel på et undervisningsopplegg i bærekraftig utvikling, der eksterne aktører bidrar med sine perspektiver i saken. På den måten kan elever komme nærmere på saken, få eksempler fra det virkelige liv og få en ekstra motivasjon. Dette vil bidra til at de jobber med bærekraftig utvikling på en mer helhetlig måte.